|
Φωτογραφίες από την Αθήνα - 2004. |
Η παράσταση βασίζεται στο ποίημα «Μονόγραμμα» του βραβευμένου με Νόμπελ Λογοτεχνίας Έλληνα ποιητή, Οδυσσέα Ελύτη. Το ποίημα αποτελεί ύμνο προς τον ύψιστο έρωτα. Η προσπάθεια της ομάδας μας είναι να εκφράσουμε το ποίημα και τον έρωτα του ποιητή σε....
χοροθεατρική μορφή, δηλαδή μέσα από τον νεοκλασικό χορό, τη ζωντανή μουσική στο πιάνο και το θεατρικό λόγο. Η πρωτοπορία στην προσπάθειά μας αυτή βρίσκεται στον ιδιαίτερο συνδυασμό των τριών αυτών τεχνών, ώστε να είναι και οι τρεις ισάξιες και η μία να μην υπερέχει της άλλης - προσπάθεια που δύσκολα συναντά κανείς σε παραστάσεις όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Ο πιανίστας δεν ερμηνεύει απλώς κομμάτια στο πιάνο, το χορευτικό σύνολο δεν εκτελεί μόνο χρογραφίες, ο χορευτής ηθοποιός δεν απαγγέλει μόνο το ποίημα, αλλά ταυτόχρονα όλοι έχουν θεατρική υπόσταση πάνω στη σκηνή. Η δομή της παράστασης χωρίζεται με βάση τις επτά ενότητες του ποιήματος, παρεμβάλοντας ανάμεσα σε αυτές χορογραφίες ομαδικές, χορογραφίες για δύο (Pas des deux), ατομικές χορογραφίες (Solo) σε συνδυασμό με θεατρικής έκφρασεις και όλα αυτά με τη συνοδεία της μουσικής σε πιάνο.
|
Αθήνα 2004. |
Η ομάδα «Πνοές» δημιουργήθηκε το 2004 στην Αθήνα από τον Ηρακλή Μπριασούλη και σε αυτήν συμμετείχαν ο πιανίστας και συνθέτης Νικόλας Σπηλιωτόπουλος και οι χορεύτριες Μαριέλλα Καλλιγέρη, Κατερίνα Κακριδώνη και Έμυ Κατσικαδέλη. Στις 23, 24 και 25 Απριλίου του 2004, η ομάδα «Πνοές» ανέβασε το χορόδραμα «Για Σένα..» στο θέατρο Altera Pars στον Κεραμεικό στην Αθήνα. Χορογράφος της παράστασης υπήρξε ο Ηρακλής Μπριασούλης, ο Νικόλας Σπηλιωτόπουλος συνέθεσε τη μουσική στο πιάνο και σκηνοθέτες ήταν ο ηθοποιός Δημήτρης Βερύκιος και ο Ηρακλής Μπριασούλης
Η ομάδα «Πνοές» μετέφερε την έδρα της στο Λονδίνο του Ηνωμένου Βασιλείου και μετά από τέσσερα χρόνια στις 4 Απριλίου 2008 επανέλαβε την παράσταση στο Ελληνικό Κέντρο (The Hellenic Centre), το οποίο και αποτέλεσαι αποκλειστικός χορηγός της παράστασης. Σε αυτή την παράσταση είχαν προστεθεί νέες ιδέες στη δομή, στη μουσική και στις χορογραφίες. Η παράσταση μας δεν απευθυνόταν μόνο σε ελληνόφωνο κοινό αλλά και σε αγγλόφωνο. Μεταφράστηκε το ποίημα στην αγγλική γλώσσα και κατά τη διάρκεια της παράστασης προβάλλονταν αγγλικοί υπότιτλοι παράλληλα με την απαγγελία του ποιήματος στα ελληνικά. Επίσης, η μετάφραση του κειμένου υπήρχε γραπτή στο πρόγραμμα που παρελάμβανε το κοινό στην είσοδο της αίθουσας εκδηλώσεων του Ελληνικού Κέντρου.
|
Αθήνα 2004. |
Σε αυτή την ελληνική παράσταση συμμετείχαν χορεύτριες του εξωτερικού. Συγκεκριμένα, Ριάνον Έλενα Μόργκαν, Έκο Χατόρι, Αγιάκα Νακαμούρα, Νατσούμι Σιμάντα. Η μουσική σύνθεση και η ερμηνεία στο πιάνο έγινε από το Νικόλα Σπηλιωτόπουλο και οι χορογραφίες, η σκηνοθεσία και η εκτέλεση του ρόλου του ποιητή έγινε από τον Ηρακλή Μπριασούλη. Ακόμη, ο ελληνικής καταγωγής καταξιωμένος ηθοποιός στο Λονδίνο Λέον Γιάννι (Leon Yianni) καθοδήγησε την ομάδα σε θέματα θεατρικής ερμηνείας, κίνησης και έκφρασης.
|
Αθήνα 2004 - '' Το τέλος του Μονογράμματος ... '' |
Η ανταπόκριση αγγλόφωνου και ελληνόφωνου κοινού ήταν μεγάλη και πέραν των προσδοκιών μας, τα εισητήρια είχαν ήδη εξαντληθεί μέρες πριν από την ημέρα της παράστασης. Οι εντυπώσεις και οι κριτικές για την παράσταση ενθουσιώδεις. Αρκετοί φορείς πίστεψαν στην ιδέα μας και υποστήριξαν την προώθησή της: στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα http://apokrisi.net/ και www.helleniccentre.org/events καθώς και στο ευρέως διαδεδομένο www.facebook.com. Ο κύριος Γιάννης Ποταμιανός έστειλε πρόσκληση σε όλα τα μέλη της Αγίας Σοφίας στο Λονδίνο και σε μέλη άλλων ελληνικών ενώσεων στο Λονδίνο.
Η παράσταση διαφημίστηκε και από τα ελληνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης
στο Λονδίνο και συγκεκριμένα: από τις ελληνικές εφημερίδες του Λονδίνου,
από τον ελληνικό ραδιοφωνικό σταθμό LGR και το ελληνοκυπριακό
τηλεοπτικό κανάλι Hellenic TV με τη συνδρομή του κυρίου Βασίλη Παππά που
έκανε αφιέρωμα για την παράσταση και το θέμα αυτής.
|
Χοροθεατρική Ομάδα «Πνοές» Αθήνα 2004
Η παράσταση '' Για σένα ... '' στο The Hellenic Centre -
London 2008.
Η αίθουσα του Great Hall στο The Hellenic Centre - London.
Η χοροθεατρική ομάδα '' Πνοές '' - Λονδίνο 2008.
Rhiannon Elena Morgan, Eko Hattori, Ayaka Nakamura και Natsumi Shimada
Nikolas Spiliotopoulos & Iraklis Briasoulis.
Φωτογραφίες από πρόβες για την παράσταση '' Για σένα ... '' - Λονδινο 2008 ( στα Studio της Rambert School) .
Chorography: The Angels acquire human form to praise “Love”.
I will always mourn – do you hear me? – For you Alone, in Paradise.
Chorography: The “Walk” by his side. Fate will alter the lines Of the palm, like key-holder Time will consent for a moment
How else, since people love each other
The sky will act out our insides And innocence will strike the world With the sharpness of the darkness of death.
Chorography: Following the “Path”
Pas des Deux: His “Dream”. The desire to share one more moment.
ΙΙ
I mourn the sun and I mourn the years that come Without us, and I sing the years that have passed If this is true
The familiar bodies and the boats sweetly touching each other The guitars flickering under waters The “believe me” and the “don’t” Now in the music, now in the air
Our hands, two little animals That tried, secretly, to find one another The flower pot with the cool breeze is at the open garden gates And the parts of the seas coming together Above the stones walls, behind the fences The anemone that sat in your hand A mauve which trembled three times, for three days above The waterfalls
If these things are true, I sing About the wooden beam and the square tapestry On the wall with the Mermaid with unbraided hair The cat that looked at us in the darkness The child with incense and the red cross The evening hour that falls on the rocks uniqueness I mourn the garment I touched and the world came to me.
Η εικόνα είναι ζωγραφική του Κ. Γιαννούλα.
Το Μονόγραμμα μεταφρασμένο στα αγγλικά . Με την μορφή υπότιτλων παρουσιάστηκε στην παράσταση.
Για τους ερμηνευτές της παράστασης:
Στην παράσταση, συμμετέχουν: ο πιανίστας και μουσικοσυνθέτης Νικόλας Σπηλιωτόπουλος, ο οποίος ερμηνεύει την μουσική ζωντανά επί της σκηνής στο πιάνο. Ο μουσικός ερμηνευτής της παράστασης εμφανίζεται ως ο βασικός πρωταγωνιστής του ποιήματος, ο οποίος εξυμνεί τον Έρωτα μέσω της μουσικής. Με έναν εξαιρετικό τρόπο συντονίζει και αγγίζει εκείνες τις χορδές που αποκαλύπτουν την Αγάπη και τον Έρωτα. Τρείς γυναικείες παρουσίες, τρείς χορεύτριες παρουσιάζονται στην παράσταση ως «Άγγελοι». Τρεις άγγελοι που έρχονται σε αυτόν τον κόσμο για να μεταφέρουν το μήνυμα του ποιήματος, του Οδυσσέα Ελύτη, τον « Ύψιστο Έρωτα» . Τρεις άγγελοι, το Πάθος, η Ανάμνηση και η Τρυφερότητα. Τρία στοιχεία που απορρέουν από τον Έρωτα, και διαφαίνονται στο ποίημα. Οι τρεις αυτοί άγγελοι αποκτούν ανθρώπινη υπόσταση για να υπενθυμίσουν την ύπαρξη του «Έρωτα» στους ανθρώπους, με συμπόνοια και παρηγοριά στον Ποιητή. Μία τέταρτη γυναικεία μορφή της παράστασης είναι η χορεύτρια στην οποία ενσαρκώνεται ο «Έρωτας» αυτού του κόσμου, που περιγράφεται στο ποίημα. Είναι Εκείνη που παρουσιάζεται επί της σκηνής χορογραφικά στο «Όνειρο» του πρωταγωνιστή και ερμηνευτή του ποιήματος. Είναι Εκείνη που με τον Έρωτα της γεννά όλη αυτήν την παράσταση. Αν μπορούσαμε να ζωγραφίσουμε τον Έρωτα σε ένα χαρτί θα ήταν το πρόσωπο της. Όλες οι χορεύτριες είναι κορίτσια των 19-24 χρονών και ο λόγος της επιλογής αυτής ήταν ότι στις ηλικίες αυτές υπάρχει ακόμα ζωντανή και αγνή η φρεσκάδα της νιότης, η ανάγκη και το όνειρο της αγάπης για την βίωση ενός αληθινού Έρωτα, στοιχεία που διακρίνονται στο ποίημα. Τέλος, υπάρχει ένας ηθοποιός – χορευτής, ο Ηρακλής Μπριασούλης, που έχει το ρόλο του Ποιητή, ερμηνεύει το ποίημα θεατρικά και χορεύει επί της σκηνής με την τέταρτη χορεύτρια που συμβολίζει τον Έρωτα.
Το ποίημα, όπως εκφράζεται μέσα από τρεις τέχνες:
Θέατρο: Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα σημεία της παράστασης είναι ότι η σκηνοθετική άποψη δεν αντιμετωπίζει το ποίημα ως απαγγελία, όπως συνηθίζεται με την ποίηση, αλλά η απόδοση του ποιήματος γίνεται ερμηνευτικά. Δηλαδή, πρόκειται για μια θεατρική ερμηνεία του ποιήματος και όχι ως ποιητική. Η απόφαση αυτή στηρίχθηκε στο ότι η δυναμική, η ομορφιά, η τόσο καθαρή αίσθηση και περιγραφή του έρωτα που υπάρχει στο κείμενο του ποιήματος είναι αρκετή για να σταθεί επί της σκηνής ως ένα «αυτούσιο θεατρικό κείμενο». Το ποίημα «Μονόγραμμα» του Οδυσσέα Ελύτη αποκτά στην παράσταση «Για Σένα...» θεατρική μορφή.
Χορός: Ο προσανατολισμός των χορογραφιών στην παράσταση προκαλεί επίσης σημείο αναφοράς για επεξήγηση και ενδιαφέρον για συζήτηση. Η πρωτοτυπία και σε αυτό το κομμάτι της παράστασης είναι που ολοκληρώνει την όλη σύλληψη της ιδέας για την προσέγγιση αυτού του εκπληκτικού ποιήματος. Το χορογραφικό μέρος της παράστασης είναι βασισμένο στο «νεοκλασικό παγκόσμιο στυλ χορού». Αυτό σημαίνει ότι ο χορός της παράστασης είναι και αυτός ένα πολυσύνθετο σύνολο, ένα σύμπλεγμα κλασσικού χορού (ballet dance) και σύγχρονου χορού (contemporary dance) με μοναδική και πάλι αφετηρία την θεατρική διάσταση και έκφραση. Είναι μια προσπάθεια συνδυασμού των δυο αυτών ειδών. Η επιλογή αυτή στηρίζεται στο ότι στο σημερινό παγκόσμιο θέαμα, είναι αναγκαίο ο χαρακτήρας του χορού να εκφραστεί στις κλασικές του αξίες αλλά και να ανανεωθεί από νέες και σύγχρονες προτάσεις, τάση που είναι αποδεκτή και κατανοητή από το κοινό.
Μουσική: Ο χαρακτήρας της μουσικής είναι νεορομαντικός, γεμάτος αντιθέσεις και συναισθηματικές μεταπτώσεις που χαρακτηρίζουν το ποίημα. Η μουσική συνοδεύει τις χορογραφίες και το θεατρικό λόγο, χωρίς όμως να μειώνεται η αξία της από τις τέχνες αυτές. Επενδύει την εικόνα και εναρμονίζεται με την κίνηση, τον χορό και το λόγο. Η σύνθεση της μουσικής είναι μία προσπάθεια μετάφρασης του ποιήματος από γραπτό κείμενο σε νότες. Ο ερμηνευτής της έχει θεατρική υπόσταση στη σκηνή και είναι αναπόσπαστο μέρος του συνόλου.
Ο χαρακτήρας της παράστασης : Η ιδέα της παράστασης είναι η παρουσίαση αυτών των τριών μορφών τέχνης (μουσικής, χορού και θεάτρου) να είναι κάτω από το ίδιο πρίσμα. Η πρωτοπορία στην προσπάθειά μας βρίσκεται στον ιδιαίτερο σύμπλεγμα των τριών αυτών τεχνών, ώστε να είναι και οι τρεις ισάξιες και η μία να μην υπερέχει της άλλης, ισάξιες σε χρόνο και θεατρική αξία , προσπάθεια που δύσκολα συναντά κανείς σε παραστάσεις όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.
Performers
PASSION – Rhiannon Elena Morgan.
TENDERNESS – Eko Hattori
REMEMBERANCE - Ayaka Nakamura
LOVE – Natsumi Shimada
PIANIST – Nikolas Spiliotopoulos
POET – Iraklis Briasoulis
Composer
Nikolas Spiliotopoulos
Acting Coach
Leon Yianni
Production Assistant - Lighting
Peter Kosta
Make-up Artist
Nicky Gray
Director
Iraklis Briasoulis
Στο φουαγέ του Hellenic Centre - London 2008.
SPECIAL THANKS TO:
The Hellenic Centre
Rambert School of Ballet and Contemporary Dance Director Ross McKim MA, PhD, NBS (IDP)
Kostas Skordylis, Dr Stefanos Katsikas and Peter Kosta English Translation
And Leon Yianni - English Revision
Kirk Bexley - Graphic Design
“It’s not about romanticism; it’s about survival as human beings.
Let Love lead us in every single moment.”
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου